چگونه یک واحد تولیدی کوچک یا متوسط راه اندازی کنیم؟


۳۱

تیر

 

با توجه به اینکه عصر جدید ، تولید و کسب و کارهای کوچک از اهمیت بالایی برخوردار است و در کشور ما نیز چند سالی است که بحث کسب و کارهای کوچک رونق گرفته ، در این نوشتار سعی کردیم که به توضیحاتی پیرامون این امر بپردازیم .

بازارسنجی پیش از تولید

پیش از آنکه شما تبدیل به یک تولید کننده خوب شوید باید ابتدا یک تاجر و یک بازاریاب خوب باشید ، یعنی قبل اینکه تولید یک محصول را شروع کنید ، اول باید تا مدتی بازاریابی محصول دیگران را انجام داده باشید تا بازار را به صورت کامل ارزیابی کرده و در امر فروش خبره شده باشید ، سپس به تولید آزمایشی و محدود آن محصول اقدام نمایید . برای مثال تولید کود ورمی ، باید بازار مناسبی در میان گل فروشی های منطقه هدف بازاریابی یافته باشید و بعد از ارزیابی بازار محصولات خودتان را جایگزین کنید.

محصول تولیدی شما باید از لحاظ کیفیت بهتر و یا حداقل در سطح محصول قبلی که بازاریابی میکردید  باشد . قیمت هم نباید تفاوت چندانی با محصول قبلی داشته باشد . بعد از شناسایی کامل بازار هدف و بازارسنجی محصول اکنون نوبت به تولید میرسد.

برای شروع تولید ، ابتدا باید تولید آزمایشی انجام شود ، یعنی تولید در سطح پایین و با هزینه کم جهت گرفتن بازخورد و اصلاح مسائل فنی و فروش ، برای نیل به نتیجه مطلوب . قرارگیری تیم فنی قوی در کنار گروه بازاریابی مناسب میتواند ترکیب خوبی را جهت تولید تشکیل دهد . بعد از گرفتن بازخورد باید نواقص و مشکلاتی که احیانا در روند فروش و یا مسائل فنی وجود دارد هر چه سریعتر اصلاح شده و کار تولید از سرگرفته شود . یک تولید کننده خوب باید هر چند وقت یک بار این بازخورد را از بازار دریافت کرده و نتایج آن را بررسی کند و روند تولید را با توجه به این نتایج ادامه دهد .

ایجاد خط تولیدی

راه اندازی یک خط تولیدی کوچک نیاز به هزینه بالا ندارد و گاهی با دو_سه دستگاه بسته بندی میتوان یک خط تولیدی راه اندازی نمود . برای مثال ، ورمی کمپوست که در بالا در مورد تولید آن صحبت شد ، یک خط تولیدی کاملا ارزان نیاز دارد که شامل کیسه پرکن و سردوز کیسه میباشد ( به جز مراحل مربوط به بخش تولید ارگانیک محصول) . جهت گرفتن وام از بانک های عامل ، نیاز به یک طرح توجیهی خوب و مناسب دارید که گویا و جامع باشد . خرید ماشین آلات هم امروزه بسیار آسان شده و با یک سرچ در اینترنت میتوانید از انواع ماشین آلاتی که در بازار هست اطلاع پیدا نمایید و قیمت و توان تولیدی هر دستگاه را بررسی نموده و سپس اقدام به خرید و نصب دستگاه نمایید . اگر هم قصد تولید یک محصول خاص و جدید دارید میتوانید به شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند سفارش ساخت بدهید .

مولفه هایی که در رابطه با خرید یک دستگاه صنعتی باید لحاظ شود علاوه بر قیمت ، میزان تولید روزانه ، دقت تولید محصول، به روز بودن و استفاده از تکنولوژی روز ، ظرفیت و توان تولیدی ، نوع برق مصرفی ، میزان برق مصرفی ، اتوماتیک بودن یا نیمه اتوماتیک بودن بسته به کارآیی و هزینه های که می خواهید در این زمینه صرف نمایید دارد . پیشنهاد ما این است که ترجیحا از شرکت های تولیدی داخلی خرید نمایید چرا که چند سالی است کشور ما در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی به پیشرفت خوبی دست یافته است و با هزینه پایین تر نسبت به مشابه خارجی میتوانید دستگاهی با کیفیت خرید نمایید . نصب و راه اندازی دستگاه توسط متخصصین شرکت ماشین سازی انجام میگیرد . پس از انجام مراحل فوق شما یک بنگاه تولیدی راه اندازی نموده اید . توجه داشته باشید که حضور در بازار صبر و تلاش و پشتکار زیادی نیاز دارد .

بازاریابی پس از تولید

اکنون نوبت به بازاریابی محصولات تولیدی که خود تولید کرده اید میرسد . بسته به نوع محصول تولیدی ، بازاریابی ها متفاوت میباشد . اگر در گستره کل کشور قصد فروش محصول خود را دارید بازاریابی اینترنتی گزینه مناسبی میباشد . در فروش محصولات غذایی نقش عوامل توزیع و پخش ،نقش بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود . توجه داشته باشید که اگر کیفیت محصول شما خوب و قیمت مناسب باشد شما کار سختی در بازاریابی و فروش نخواهید داشت . اگر محصول شما یک محصول صنعتی و اولیه است ترتباط با صنایع و میزان نفوذ شما در صنعت ، نقش مهمی را ایفا میکند .

مرحله برند سازی در بازاریابی نقش مهم دیگری است که نمیتوان از آن غافل شد . توجه داشته باشید که فروش شما به شرکت های معتبر و بزرگ نقش مهمی در برند سازی و شناخته شدن برند شما دارد ، برای مثال برخی شرکت ها برای ایجاد رزومه در بازار محصول خود را با قیمت بسیار پایین تر و شرایط خاص در اختیار برندهای بزرگ قرار میدهند تا در رزومه کاری و فروش خود درج کنند . پس بحث برند سازی را جدی بگیرید .

تولید صنعتی و انبوه

پس از طی مراحل فوق و انجام تولید آزمایشی نوبت به تولید صنعتی و انبوه محصول میرسد . بعد از آنکه بازارهای هدف شناخته شد و برند سازی انجام گرفت و فروش محصول یک روند شناخته شده و ثابتی به خود گرفت نوبت به مرحله پایانی کار یعنی تولید انبوه محصول میرسد .

چند پیشنهاد برای تولید 

در ابتدا علاقه خود را مدنظر بگیرید و سپس بازار را عرض یابی کرده و پس از بازار سنجی و پیدا کردن بازار مناسب وارد بحث فنی شده و واحد تولیدی مورد نظر خود را ایجاد نمایید .

۱- بسته بندی گیاهان دارویی : یک پیشنهاد برای تولید که بازار مناسبی در داخل و کشورهای همسایه دارد ، خط بسته بندی گیاهان دارویی می باشد

۲-تولید غذاهای آماده و نیمه آماده : بخش صنعت غذایی همیشه بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است و در سالهای اخیر با توجه به وضعیتی که در مناسبات سیاسی منطقه به وجود آماده است و بازارهای جدید خارجی نظیر روسیه و قطر ایجاد گردیده است ، این صنعت گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است . همچنین در داخل کشور با یافتن غذاهای خارجی که مناسب با ذائقه مردم ایران است می توانید به تولید آن بپردازید و بازار مناسبی در داخل کشور ایجاد نمایید ؛ برخی از غذاهای عربی ، هندی و… می تواند گزینه های مناسبی برای تولید باشد .

۳-تولید تنقلات و غذاهای سالم و ارگانیک : محصولاتی مانند چیپس میوه ،اسنک بادام و مغرها ، بسته بندی آجیل در بسته بندی های مناسب ، انواع نوشابه ها و نوشیدنی های سالم و ارگانیک نظیر نوشابه چای سبز و نوشابه آلوئه ورا و …

۴_صنایع نوشیدنی :صنایع نوشیدنی طیف بسیار وسیعی از صنایع را در بر می گیرد ، از تولید دوغ و فراورده های لبنی گرفته ، تا انواع نوشابه های گازدار و بدون گاز ، پالپ دار و…. . خوبی این نوع از تولیدات این است که فضای رقابتی بسیار مناسبی وجود دارد و می توان با کار بر روی فرمولاسیون های جدید و تحقیقات در زمینه ساخت نوشیدنی های جدید با ذائقه های مختلف ، بازار مناسبی برای محصولات تولید شده فراهم آورد.

جهت مشاوره و یا سفارش خط تولید تماس بگیرید .

۰۹۱۱۲۴۴۱۳۷۰

 دسته: اخبار
 تعداد مشاهده: 3739 بار